2011.06 L-UND (1985-1995), Galeria Manhattan / Łódź

Wystawa L-UND w Galerii Manhattan, której kuratorem jest Wiktor Skok, prezentuje niezależne, łódzkie akty twórcze i przedsięwzięcia z lat 1985-1995. Wśród zaproszonych byli m.in Phetrus i Andrzej Gagz (założyciele Sigil Tattoo). W wystawie wziął również udział Franklin, który okazjonalnie tatuował w naszym studiu i wiele innych bardzo bliskich nam osób. Ta wystawa ma dla nas szczególne znaczenie. Korzenie, inspiracje, całe spiritus movens naszej aktywności pod szyldem Sigil Tattoo, mają swoje źródła właśnie w tym okresie (bez komputerów, komórek, photoshopa) i w tym środowisku.

Do wystawy wybrano szereg grafik, szablonów, linorytów, plakat i logo Hospital Unit Phetrusa oraz plakat NNZS Andrzej Gagza i jego persolnalny logotyp ZZ.  Znalazło się również miejsce dla innych artefaktów undergroundowej działalności założycieli Sigil Tattoo: komiksowego magazynu Striptiz oraz miejsc takich jak Kil 210, Xylolit czy Hospital Unit.

Wideo z wernisażu:

O WYSTAWIE:

Krzysztof Jurecki (Exit):
Przygotowana przez kuratora i bardzo świadomego artystę, Wiktora Skoka, ekspozycja L-Und przejdzie do historii sztuki najnowszej jako przykład innego spojrzenia, realizowanego w hardcore’owym kostiumie.
(…)
Najważniejsze prace na wystawie ukazują symbole totalitarne w nowym duchu. Wiele prac członków zespołu Jude, Phetrusa, Andrzeja Gagzza eksplorowało złowieszczą siłę dwóch totalitaryzmów i ich sukcesorów, np. państwa polskiego, czasem połączoną z obrazami z prywatnego życia.
Istotne są w tej efemerycznej twórczości ślady dawnego dziedzictwa Łodzi i jej niedawny socjalistyczny miraż. W tym miejscu należy wspomnieć o bardzo istotnych obiektach z połowy lat 80. Ewy Bloom- Kwiatkowskiej i o malarstwie z kręgu „nowej ekspresji” Sławomira Kosmynki – autorów pierwszej fazy undergroundu z lat 1984-89, którzy zapoczątkowali tego rodzaju nową ikonografię, podejmującą, między innymi, problem architektury totalitarnej czy dziedzictwa swastyki, której nie powinno się cenzurować. Systemu przetworzonych symbolicznych znaków totalitarnych należy używać do walki z historycznym już nazizmem i jego obecnymi przejawami, o czym świadczą w szczególności prace Phetrusa i zespołu Jude.

Jędrzej Słodkowski (Gazeta Wyborcza):

Zwłaszcza (…) Jude sięgnęło po estetykę jednoznacznie kojarzącą się z nazizmem. – To prosta strategia: użyj tej estetyki, odwróć jej znaczenie i odbierz estetykę temu, kto ją zagarnął – mówi Skok, gdy pytam o zamiłowanie do czcionki Tannenberg. Podobnych zabiegów dokonywał inny artysta – Phetrus – w „Sigilach”, quasi-godłach będących grą z symboliką totalitarną, industrialną, tradycyjną heraldyką i naszywkami rozmaitych służb.

2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30

Linki:

Krzystof Jurecki, Exit:
http://kwartalnik.exit.art.pl/article.php?edition=41&id=692

Xavery Stańczyk:
https://www.facebook.com/notes/ewa-bloom-kwiatkowska/xawery-sta%C5%84czyk-dym-nad-%C5%82odzi%C4%85-gdy-dymi%C4%85-krematoria-sztuki-gdy-p%C5%82on%C4%85-kominy-reli/248402365197195/

Jan Bińczycki – Ha!art:
http://haart.e-kei.pl/projekty/felietony/1876-jan-binczycki-diy-3-l-und-bez-punktow-za-pochodzenie.html

Wiktor Skok, Marta Skłodowska (czas kultury):
http://czaskultury.pl/e/index.php?mod=txt&k=czytanka&id=152

Marta Skłodowska – Obieg
http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/książki/22062

Wiktor Skok, Jan Bińczyki, Jędrzej Słodkowski (underlodz):
http://underlodz.blogspot.com

Plaster Łódzki, foto& video:
http://www.plasterlodzki.pl/sztuka/malarstwo-grafika/3247-l-und-odzka-scena-podziemna-1985-1995-fotowideo

http://www.plasterlodzki.pl/sztuka/aktualnosci/3164-l-und-odzka-scena-podziemna-1985-1995-obowizkowy-appendix

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

  • Dla klienta
  • Nasz profil na Facebook.com - polub nas
  • Nasz profil na Facebook.com - polub nas
  • Instagram
  • Instagram 2
  • Nasz profil na Youtube